У географії термін має кілька тлумачень.
1) у концепції історії Тойнбі і теорії конфліктів цивілізації С. Гатінґтона (1996) сфера впливу певної системи цінностей.
Виділяють:
- західну (базується на демократичних цінностях, західному християнстві, чіткому розмежуванні приватної і державної власності, лібералізмі, постійному технічному прогресі, консумізмі);
- слов’янську (спільні культурні цінності та опозиція західіхній цивілізації, комунізм та панславізм);
- латиноамериканську (католицизм та іспанофони й лузіанофонія та доколумбові традиції);
- африканську (опозиція колоніалізму західної цивілізації);
- ісламську (дивись ісламський релігійний фундаменталізм);
- далекосхідну (релігія і традиціоналізм);
- індійську (кастовість і традиціоналізм).
2) у геоісторії – “глобальне суспільство у масштабі ойкумени”, т.т. “місце поселення людського суспільства”, у формі культурної зони певної просторової спільноти при незмінності її осн. характеристик у часі.
В її складі виділяють ядро, де проявляється специфіка цієї цивілізації і оточуючи терени, де має місце контакти з іншими цивілізаціями у рамках процесу просторової дифузії інновацій, які зумовлюють зміни в історичному процесі.
Призводять до утворення світів-2.
- Афанасьев Ю.Н. Историзм против эклектики. – М., 1980. – С.115.
При посиланні застосовувати: